Kunden har alltid fel!

Så verkar vår snickare i alla fall tycka. Vi trodde bygget var på banan igen när vi åkte ut den 14/11 för att se vårt vädertäta hus, och hade av vår generalentreprenör/Rörvikshussäljare fått veta att vi skulle ha ett möte på tomten där då snickaren äntligen skulle gå igenom projektplanen tillsammans med oss och vår KA.

Tyvärr blev vår KA sjuk och eftersom vi fick meddelandet när vi redan satt på färjan vi åkte dit själva. Och det som sedan hände fick oss att häpna:

På tomten mötte vi snickaren som undrade vad vi gjorde där och tyckte vi kunde åka hem direkt för någon projektplan ville han inte diskutera, och hade aldrig haft för plan att diskutera.

Sedan kom sanning efter sanning, och det var jättebra för nu har vi fått mycket bekräftat som vi anat:

  1. Vårt fritidshus i skärgården är hans minst prioriterade projekt av de tre hus han just nu jobbar med. Snart skall han ta emot två hus till och då sjunker huset ytterligare på prioritetsordningen.
  2. Han tänker inte göra någon projektplan för vi har inte med att göra om, när och ifall han jobbar med vårt hus. (Tror att det även innefattade om, när och ifall vvs:are, plattsättare, målare och elektriker jobbade). Så att han hade lovat att de från och med vecka 45 skulle jobba måndag till onsdag i vårt hus tills det är färdigt var han tydlig med att han bara hade sagt för att göra oss glada. (Istället tydliggjorde han att de skulle åka från huset nu på kvällen och att han sedan inte hade en aning om och när de skulle komma tillbaka igen, så det som hanns med i lördags var i det skick huset skulle lämnas i tills vidare).

Ytterligare fram kom att:

  1. Det var vårt fel att det inte finns en bra väg upp till huset
  2. Det är vårt fel att det inte är fyllt med grus tre meter ut från grunden
  3. Det är vårt fel att det inte finns någon bra avlastningsyta uppe på tomten
  4. Det är vårt fel att det inte finns byggnadsställningar
  5. Det är vårt fel att huset kom den 12 oktober
  6. Det var vårt fel att avlastningen den 12 oktober tog så lång tid
  7. Det är vårt fel att en av snickarna missade en utbildning när de tvingades kasta om i schemat i samband med att väggelementen lyftes på den 20 oktober
  8. Det var vårt fel att det tog så lång tid att bygga den 20 oktober (och efterkommande dagar)
  9. Det är vårt fel att kranen blev så dyr
  10. Det är vårt fel att huset inte är bättre vädertätat
  11. Det är vårt fel att det regnade in förra helgen och denna veckan
  12. Det är vårt fel att det inte finns VVS-ritningar

Såklart gör det oss ledsna att höra allt detta (även om vi tar till oss punkt 7 och delvis punkt 9 eftersom vi protesterade när leveransdatum hade flyttats och att montering inte skulle ske så snart som möjligt).

Punkt 3-6 samt punkt 11 är saker som vi försökt diskutera med generalentreprenören/Rörvikshussäljaren sedan januari i år då det är kostnader och arbete som skulle ha lagts på försäkringsbolaget men som inte riktigt analyserats och som vi i slutändan fick besked om att vi inte skulle oroa oss för. Dessutom har vår generalentreprenör/Rörvikshussäljare enligt vårt kontrakt tagit över allt arbetsmiljöansvar. Så det är ju trevlig att få skäll för det! Känns lite mer som, skäll på någon annan 😉

Punkt 8 och 10 vet jag inte hur jag skall förhålla mig till, det enda är att jag vet att vi ville stoppa leveransen när vi fick besked om att huset inte omedelbart skulle byggas upp eftersom vår tomt inte lämpar sig för lagring av huselement. Varför monteringen tog så lång tid den 20:de har vi aldrig fått någon förklaring på men vad vi kunde se var elementen skeva efter att ha stått på tomten i över en vecka.

Allt detta som snickaren sade bekräftar egentligen bara den magkänsla vi haft och fortfarande har. Vi kände helt enkelt bara en tomhet efter besöket på ön den 14/11.

Om jag dessutom skall tolka det han sa om tillgängligheten på tomten så tänker de inte jobba om och i fall det är halt ute. Så jag gissar att bygget kommer stå helt still från mitten av december till mitten av mars. Men det är bara mina spekulationer.

Därutöver tyckte han att vi bara skull kräva mer pengar från försäkringsbolaget för att de som snickare skulle trivas bättre genom att kräva att försäkringsbolaget fixade tomten, vägen, ställningar osv. Vilket inte går då vårt maxbelopp för ersättning för detta ersättningsbygge är satt sedan länge.

Så nu vet vi att vi som kunder har alla tänkbara fel och fick indikationer om att vi gärna skall straffas för dessa genom liten insats i projektet och helst inget arbete alls. Känns ju trevlig – en fantastisk förutsättning för ett fantastiskt samarbete! Dessutom har vi lärt oss något nytt…kunden har alltid fel!!!!!!!!!

 

 

Nya huset

2 Comments

  1. Pingback: Nya huset

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *