Åtgärdsplanen

I fredags fick vi så äntligen (efter nästan 6 veckors väntan) ett första utkast på en åtgärdsplan från vår generalentreprenör. Ett hastigt ihopklottrat dokument som snarare bekräftade att man mottagit besiktningsprotokollet än en plan där det framgår vad man skall göra med huset. Tack och lov så verkar Rörvikshus ( <3 ) hålla med oss på den punkten, dvs att åtgärdsplanen är otroligt ospecifik och behöver stärkas upp ordentligt innan det kan bli aktuellt att påbörja åtgärderna. Så tacksam för detta stöd!!!!! Så det lär bli några veckor till innan åtgärdsplanen är klar!

Dessutom hade man från generalentreprenör sida mage att kräva att vi skall erbjuda dem en helt ny byggperiod utan vite, när vi nu med största sannolikhet missar en hel vår och sommar i huset. Magstarkt säger vi. Därutöver hävdar man att vi skall bygga en lastbilsväg upp till huset (vilket är en fysisk omöjlighet) eller på annat vis betala för att allt material kommer upp till huset för att de ens skall ta upp arbetet igen. Ett härligt (och helt orimligt) krav med tanke på att tomtens fysiska förutsättningar var kända vid kontraktstecknandet. Lika väl som att ett berg alltid är ett berg…dvs höjdskillnaden på tomten kan knappast minskas. Vi kan bara enkelt konstatera att det där med kundvård inte riktigt är deras staka sida. Efter felbygge (i denna kaliber) så känns det som att vi förutsätts skulla sträcka ut handen mest och serva byggarna…alldeles särskilt då vi inte ens fått en enda ursäkt för att de byggt fel. Hade man visat minsta ånger hade det kanske kännas annorlunda. Hade man dessutom levererat en verkligen seriöst utarbetat åtgärdsplan som genomsyrades av en vilja att verkligen se till att huset blev bra så hade vi med största sannolik reagerat helt annorlunda på åtgärdsplanen och kraven på vår insats. Nu känner vi snarare att vi undrar om inte snickarna även vill ha en jacuzzi så att de kan bada efter arbetsdagens slut? Jag menar snickarvård är ju trots allt viktigare än att vi får ett bra hus inom rimlig tid!

Bitter? Japp, absolut! Så otroligt leds på hela bygget, och ändå mera leds på attityden hos snickare och generalentreprenör. Enligt min mening har detta varit ett oseriöst bygge ända sedan byggstart när man bara några dagar innan meddelade att man inte kunde börja bygga i samband med husleverans, via felbygge, 39 dagar till vädertäthet, och nu en undermålig åtgärdsplan med stora, stora krav i motprestation från vår sida. Jag hoppas nu verkligen att generalentreprenören skärper till sig och börjar leverera. Men om jag känner dem rätt så lägger de nu ner hammaren alternativt hittar på något nytt sätt att straffa oss för att vi inte visar översvallande tacksamhet för deras arbete. Själv vore jag glad om något blev så pass bra att jag slapp blev arg och ledsen och därmed kunde visa någon form av positiv feed-back eller tacksamhet…

Nya huset

6 Comments

  1. Vilken oreda. Tråkigt att det blivit så här. Påverkar det här försökringsärendet gällande branden? Lider med er men det kommer lösa sig m tiden. Bra att Rörviks stöttar er.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *