Sponsrad blogg och sponsrade inlägg

Att blogga är speciellt och det krävs en hel del källkritik när man läser en blogg…för långt fler bloggar än man tror är en marknadsföringsportal för olika företag. De stora, kända bloggarna får sponsrat grejer som de skall testa och utvärdera (=skriva positivt om). När jag en gång i tiden började blogga testade jag detta, men eftersom jag vägrade låta mig köpas av de olika företagen och istället skrev precis vad jag tyckte om sakerna (vilket ibland var positivt men ibland också negativt…som den gången när jag tillsammans med vår som skulle utvärdera en robotleksak som skrämde livet ur honom genom att vara galet högljud) så försvann sponsorerna. Inte mig i mot, dock gav bloggen inga intäkter, men jag var sann mot mig själv!

Därför har jag aldrig kontaktat t.ex. Rörvikshus, Elektro Shields eller Myrén Marin m.fl. när jag började blogga om vårt husbygge. För jag ville skriva en blogg på mina villkor (och inte dikterade ur företags marknadsföringssynpunkt) om vårt husbygge. Det är faktiskt rätt trist att måsta välja ämnen att blogga om för att de passar det sponsrande företaget!

Därför finns inte vårt bygge heller på Rörvikshus hemsida över aktuella husbloggar. Nu tror jag ju inte heller detta husbygge är något de är stolta över så vi lär nog inte dyka upp där heller. Men som sagt. Vi har medvetet från första start valt att inte söka sponsorer…för vi vill att ni läsare skall få se hur ett vanligt husbygge går till…inte hur ett sponsrat bygge går till. För att ni skall kunna få läsa om våra inköp, våra tankar och våra planer och inte om produkter som andra vill att vi skall skriva om.

En sak är säker, hade företagen vetat från början att vi bloggade om detta hade vårt bygge nog fått en helt annan prioritet än vad det fick…för vilket företag vill ha utskrivet att deras underentreprenör tar 39 dagar på sig att vädertäta ett hus. INGEN! Dvs det hade aldrig hänt om man hade vetat om oss när bygget drog igång.

Men att ett bygge går fel kan hända vem som helst och det hände oss. Vi kan väll säga att det inte var en helt positiv reaktion när man insåg att detta låg ute på nätet 😉 Å andra sidan har jag t.ex. bara fått positiva kommentarer från Myrén Marin som gjorde vår grund och som ännu följer vårt bygge via bloggen (vink, vink, vi är fortfarande supernöjda 😉 ). Och jag hade nog inte orkat skriva om hur allt gick fel, om jag inte redan i samband med branden hade börjat blogga om husbygget. För varför i hela friden skulle jag sluta blogga för att vår underentreprenör, entreprenör och husfirma gjort bort sig i detta husbygge? Då får ni ju aldrig veta slutet på denna historia…och det slutet är jag övertygad om att det blir lyckligt!

Och jag kan tycka att de företag som gjort bort sig i detta husbygge skulle vända på steken. Lägga upp på sin hemsida och berätta att husbyggen kan gå fel, men att man aldrig släpper ett hus. Att kunden kan vara trygg i att huset blir bra i slutändan även om vägen dit i vissa fall blir väldigt krokig. Men det är min åsikt, att man som företag skall vända eventuell negativ reklam till positiv reklam genom att visa för omvärlden att man ser allvarligt på det hela och tar ansvar. Men vem vet det kanske kommer, men då på deras hemsidor!

Nu vet ni i alla fall att denna blogg är allt annat än sponsrad…jag går faktiskt till och med back på den genom att äga domänen och inte ha någon enda reklamintäkt. Mindre sponsrad än så kan ni inte få en blogg…allt för objektivitetens och frihetens skull!

Nya huset

One Comment

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *