Vi köpte en byggsats från Rörvikshus av ett fritidshus, denna byggsats skiljer sig en aning från en villabyggsats då bland annat el- och VVS-ritningar inte ingår.
När vi upphandlade el med ElektroShields så innebar det även att de tog på sig att ta fram elritningar. VVS:n valde vi precis som alla annan montering att ta via Allrum Home som i sin tur anlitade Oscar Ädel Bygg AB för detta – för oss var det då också självklart att VVS-ritningar ingick eftersom vi enbart betalade mellanskillnaden mot den offert på ett nyckelfärdigt hus som vår Rörvikshussäljare/Allrum Homes vd givit försäkringsbolaget för ett ersättningshus. Man kan tycka att det liksom vore självklart!?
När man byggt bottenbjälklaget började den 10-åriga sonen fundera och gick fram till snickaren och ställde den mycket kloka frågan: – Skulle det inte vara rör här!? Varpå Ädel går till oss och ställer frågan – Skall det vara vatten och avlopp i huset? Gissa om vi blev ställda? Här har vi köpt montering av ett nyckelfärdigt hus med wc, dusch, tvättmaskin, diskmaskin osv och så får vi frågan om vi skall ha vatten och avlopp? Ja, typ! Man kan ju också undra varför det i entreprenaden fanns betalningspunkter som ”VVS i bjälklag färdigt” om vi inte skulle ha vatten och avlopp?
Det hade helt enkelt helt glömts bort när man planerade(?) och byggde bottenbjälklaget. Nu kan man ju tycka att då river man upp golvspånen och drar i vatten och avlopp, men nej nu fick vi beskedet att dessa ledningar istället skulle dras i väggarna. Inte ens när golvspånet stått i regn i 5 dagar ville man riva upp golvspånet för att dels byta skadat material (vilket borde vara en självklarhet eftersom det bildas mögel om man inte river upp bottenbjälklaget i en sådan situation) men också för att dra in vatten och avlopp. Vare sig golvspånet skulle rivas upp eller VVS dras i bjälklag! Och detta motsträvighet kommer alltså från ett företag som har följande signum ”Vi ser till att ta till oss önskemål och ideér som du som kund har…” Fast det gällde visst inte om man hade gjort fel eller i vårt bygge 😉
Såhär i efterhand låter det ju helt sjukt att vi ens behövde bråka om detta, men både Allrum Home och Ädelbygg hävdade att man visst kunde dra VVS i väggarna och att det stod ”VVS i bjälklag färdigt” i entreprenadskontraktet var en felskrivning och gällde enbart hus med vattenburen golvvärme.
Vad tror ni vår jurist sade om detta?????? Ja, för vi tvingades koppla in en jurist för att få rätsida på något som egentligen borde vara självklart. Det hade blivit en miss i planeringen för entreprenören, och då är det ju bara att göra om och göra rätt. Svårare än så är det inte om man står för sina misstag och vill ha nöjda kunder.
Men inte för Ädelbygg (och Allrum som ju är vår avtalspartner), för kunden har ju alltid fel det har vi ju konstaterat så många gånger, var detta långtifrån en självklarhet. Det var faktiskt rent av en omöjlighet! Vad juristen sa var att konsumentköplagen gäller, kan vi som kunder på ett eller annat vis tro att ritningar ingår eller att VVS:n dras i bjälklaget så tolkas det till vår fördel. I juni, 8 månader efter att missen gjordes, fick vi äntligen VVS:n i bjälklaget. I åtta månader fick vi strida för en sak som är juridiskt självklar och dessutom bäst konstruktionsmässigt! Detta skedde heller inte förrän nästan 2 månader efter att underentreprenören bytts ut på vår begäran. Kundvård och lyhördhet? Nja, inte riktigt!

Ädelbyggs signum!? ”Vi ser alltid till att göra ett bra jobb så att du som kund blir nöjd och kan känna dig trygg”, ”Vi ser till att ta till oss önskemål och ideér som du som kund har…” Nja, kanske inte vår erfarenhet.
Vad Allrum Home har för signum vet jag inte riktigt, man säger sig likt Rörvikshus bygga premiumhus, men vi har snarare upplevt att man från Allrums sida håller snickarna om ryggen oavsett vilka galenskaper dessa hittar på. Jag menar, borde inte en seriös entreprenör slå näven i bordet och säga till sin underentreprenör att nu tar du ditt ansvar och rättar felen, alldeles särskilt när han rent juridiskt har fel? Man borde ju faktiskt ha sagt åt sin underentreprenör att rentav löjligt att ens bråka om något som är så uppenbart fel. För mig vore det faktiskt en självklarhet att man slår näven i bordet när ens underentreprenörer håller på med något som är helt galet, för köper jag en tjänst skall jag vara trygg i att jag får denna väl utförd och att alla fel som påverkar konstruktion eller kvalitet rättas. Jag skall inte behöva bråka om detta.
Hela VVS-historien är ju faktiskt rentav skrattretande såhär i efterhand! Jag menar när en tioåring märker att VVS:n saknas före ansvarig byggare och projektledare. Det sätter ju på något vis ribban på kompetensen hos den ansvarige byggaren samt på hur väl projektlett bygget var…
…och det var ju tur i alla fall att historien fick ett lyckligt slut (när Ädelbygg äntligen bytts ut). För numera har vi faktiskt VVS i bjälklaget! Synd bara att vi tvingades bråka för det i typ 8 månader, tvingades ha ont i magen i åtta månader och tvingades anlita en kostsam jurist för att få gehör och därmed få felet åtgärdat. Låter ju inte riktigt som Ädelbyggs kvalitetssignum: ”Vi ser alltid till att göra ett bra jobb så att du som kund blir nöjd och kan känna dig trygg”. Vi blir ju också kompenserade för den oro, stress och ångest Ädelbygg utsatte oss för av Allrum såhär på sluttampen av bygget, så egentligen hyser jag ingen agg gentemot Allrum, men nog måste man kunna skratta åt Ädelbyggs påstådda kundvård och denna dråpliga historia!?
One Comment