Lovar runt, håller tunt (lucka 1)

…är nog vår erfarenhet av Allrum Homes entreprenad. Hoppas någon annan har en mer positiv bild, för den jag kommer lämna nu i form av en adventskalenderföljetång är inte jättekul.

När vi letade entreprenör för att montera vårt Rörvikshus var vi väldigt frestade att anlita snickare på ön eller snickare från byn på den Uppländska landsbygden. Jätteduktiga och seriösa snickare som vi dessutom tycker är trevliga och lätta att jobba med. Men här lät vår Rörvikshussäljare och tillika Allrum Home ABs vd övertala oss med orden; Inga snickare bygger ihop Rörvikshus lika bra som dem som har gedigen erfarenhet av att montera husen! Vi var heller inte sugna på att ta projektledningsansvaret av bygget därför lät vi oss övertalas av vår Rörvikshussäljare att det var enklast och kvalitetsmässigt säkrast att anlita honom för bygget av vårt hus. Han fick uppdraget att bygga ett nyckelfärdigt hus med orden att ett hus blir aldrig bättre än de snickare som bygger det. Wow säger jag bara, förstår ni vilket löfte det var i våra öron! Vi visste ju hur fantastisk finish och gedigen kvalitet det gamla huset var av…så det var ju nästan så våra ögon började tindra när han sa så. Vi var så sålda på vår erfarenhet av Rörvikshus och deras ledord ”nära, personligt och förstklassigt”. Vi skulle helt enkelt få ett fantastiskt hus!

Men vad han inte sa var att han i sin tur tog in snickare som underentreprenörer och att dessa fick lämna anbud på vår entreprenad och där den firma som lade lägst anbud fick uppdraget, i vårt fall Oscar Ädel Bygg AB. De blev dessutom övertalade att sänka priset lite till med informationen att det ”bara var ett enkelt fritidshus som skulle byggas”.

Vi beställde alltså en premiummontering av Allrum som i sin tur sålde ut vårt bygge till lägsta anbud med orden enkelt fritidshus…dvs lägg inte ner något extra jobb i detta projekt. Och ja, det var ju precis det vi fick! Man lade verkligen ner så få timmar som möjligt i projektet bland annat genom noll planering, noll projektledning och cirka 1/2 dags arbete per vecka för en person vad gäller arbete på huset. Man var dessutom tydlig med att påtala att vårt hus var Ädelbyggs minst prioriterade projekt. Detta innebar att finishen skrek slarvjobb:

Läkt i raka linjer och med jämna avstånd, är absolut inget vi fått på vårar hus!

Läkt i raka linjer och med jämna avstånd, var absolut inget vi fick när Allrum home genom Ädelbygg monterade denna på vårt tak.

Väggelement lutar och glipar

Väggelement lutade och glipade p.g.a. av att man inte gav sig tid att montera dem ordentligt vid stomresningen.

Dessutom så kostade man inte på sig att byta något av det material de själva förstört genom ovarsamhet:

Vattenskadad råspont, 20 november 2015

Vattenskadad råspont, 20 november 2015, denna hade fått ligga kvar på taket än idag om vi inte tilltvingat oss ett byte av underentreprenör i april 2016.

De byggnadsställningar som skulle ingå i entreprenaden, och som vi därför förutsatte skulle vara professionella sådana, snickrades ihop mer än en månad efter stomresning med hjälp av material som delvis var överblivet men som delvis skulle ha använts i huset:

Rivning av tak påbörjad 20/4-16

Byggnadsställningar som snickrades ihop efter att huset stommonterats.

Avsaknaden av byggställningar (eftersom vår underentreprenör inte ens givit sig tid att läsa sitt eget kontrakt och alltså inte var medvetna om att de skulle stå för dessa) är troligen en av de bidragande orsakerna till alla monteringsfel som gjordes vid stomresningen. Det är ju kul att veta att man heller monterade fel än läste sitt eget kontrakt och planerade stomresningen.

När huset sedan underkändes vid stombesiktningen i januari 2016, och åtgärder skulle göras valde man att motgå åtgärdsplanen för att åter igen enbart göra på absolut billigaste (och långtifrån bästa) sätt:

På vindsvåningen har man sågat i de bärande väggarna och pallat upp dem på fasadbrädor. 160416 Copyright KW

Istället för att släppa och byta ut det vattenskadade taket när man sänkte de bärande innerväggarna, valde man att såga i de bärande väggarna på vindsvåningen och pallat upp dem på fasadbrädor. Allt för att slippa jobbet och kostnaden med att lägga om taket. Att detta även innebar att vi fortsatt skulle ha glipor i takstolarna, glipor i mellanbjälklaget samt takstolar som inte stod i linje, liksom att gavelspetsarna inte befann sig i linje med taknocken struntade Ädelbygg och Allrum home i.

Men Allrum Home AB höll hela tiden fast vid att Ädelbygg skulle fortsätta bygga, man gav dem gång på gång fortsatt förtroende, för vet ni Allrum ville för allt i världen inte bli stående med kostnaderna för vårt misslyckade bygge. Istället var man beredda att offra vårt hus, vårt husbygge och vår psykiska hälsa för att själv slippa ta ansvar för sin underentreprenörs tillkortakommanden.

Och veckorna gick…och gick…och gick…och datum för slutbesiktning passerade och vite började ticka…men Ädelbygg skulle minsann fortsätta bygga även om vi gång på gång bad om att få dem utbytta. Även Rörvikshus ville ha dem utbytta, men Allrum gav dem fortsatt förtroende. Man valde alltså att köra över vårt önskemål om utbytt underentreprenör i 14 veckor, precis som man innan dess valt att strunta i vår reklamation av stomresningen och istället för att stoppa och analysera samt rätta byggfelen fortsatte man bygga tills dess att vi stoppade bygget den 21/12-15. Det vill säga att våra behov var inte alls relevanta för Allrum home ab. Det viktigaste var att huset skulle pressas till slutbesiktning oavsett kvalitetsbrister så som felmontering och fuktskador.

Först när vi sade att antingen byter ni ut Oscar Ädel Bygg eller så häver vi entreprenaden så lyckades vi få bort dessa ansvarslösa byggare, då var vi i byggvecka 27 av ett 20-veckorsbygge. Då var vi redan helt slut och förtvivlade efter den psykiska stress Allrum home utsatt oss för i 27 veckor. Ledorden ”nära, personligt och förstklassigt” liksom kundvård kändes som ett hån! Vi hade beställ montering av ett premiumhus men den firma vi hade anlitat och tillika vår Rörvikshussäljare hade enbart fokus på sina underentreprenörer och att skydda och hjälpa dem. Att vi skulle bli nöjda kunder låg aldrig i Allrum homes intresse under de första 27 byggveckorna.

Vad som hände sedan kommer i ett senare inlägg.

 

 

Nya huset

One Comment

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *