Repost: Känslan av skam…

…över hur ett bygge kan gå fel. Och undran över vad vi kunnat göra för att förhindra detta har fyllt makens och mina tankar under november. Men nu har vi börjat orka berätta, orka tala om för andra hur vi känner och vad som hänt. Och vet ni…hittills har ingen sagt att vi har fel, att vi skall acceptera och att vi skall ge upp. Istället säger alla åt oss att kämpa för vår sak. Att driva detta vidare så att vi till sist får ett fint hus att bo i. Att vi inte ett enda dugg förtjänar ett felbyggt hus. Jag älskar er som står vid vår sida! Just för att ni står vid vår sida i med och motgång <3 <3 <3

Trots allt strul, alla svikna löften osv. hoppas vi att snickaren, vår säljare/generalentreprenör och Rörvikshus skall ta sitt ansvar och verkligen se till att alla felaktigheter och dumheter rättas till. Vi väntar och vi hoppas, och så väntar vi ett tag till och hoppas. Men mest känns det som att de vill tiga ihjäl hela historien. Helst genom att blunda, bygga vidare och hoppas att huset med minsta marginal kommer gå igenom en slutbesiktning. Så att vi sedan själv skall behöva ta ansvar för och reparera ett nybyggt hus som snarast borde klassificeras som ett fuskbygge utifrån dess fel och brister. För ni vet väll, att alla vill vara med och fira en seger, men när något går galet fel då blir man ofta j-ligt ensam för ingen vill ta ansvar eller kännas vid det som gick fel.

Så skrev vi den 7 december 2015. Orden beskriver så väl hur vi kände just då, och hur vi kom att känna ända till den dag första snickaren blev utbytt i mitten av april 2016. Vilket alltså var en rejäl känsla av övergivenhet som höll i sig i nästan 6 månader (november-april).

I slutändan tog Allrum och Rörvikshus ansvar och de (framförallt Rörvikshus) kämpade och kämpade för att detta bygge skulle komma i hamn. Vad jag däremot förstått är att Oscar Ädel Bygg gick helt helt förskonade ur detta bygge utan att så mycket som betala en enda krona i ersättning till Allrum för allt de ansvar Allrum dyrt tvingades ta efter den skandalöst dåliga byggstart vårt husbygge fick.

Pratade med en annan snickare om vad som hände och han bara skrattade; – Va, tyckte de du var tuff som krävde ett rättbyggt hus? Det vet väll alla snickare att så dum får man ju inte vara att man slarvar med kundens hussats. Och man får absolut inte göra dyra fel, för kunden har all rätt att kräva att sådana fel rättas till och det har man som liten firma inte råd att rätta. Du gjorde bara ditt jobb som byggherre. Det borde fler byggherrar våga göra! Sa du att snickarna var från Stockholmstrakten? Ja, dem vet man ju hur de är! De har för många jobb, och kunderna har för lite kunskap, så de har blivit slöa och nonchalanta. Fortsätt stå på dig, kräv din rätt!

En annan snickare bara tog sig för huvudet när han hörde felen som fukt, mögel, felmonterade huselement osv. -Ja, det var därför jag slutade jobba med husbygge. Det blev för dyrt att göra fel, alldeles särskilt om man gjorde dem vid stomresningen. Nästan omöjligt att åtgärda och alldeles för kostsamt för en liten snickarfirma att ha råd att rätta till. Sådana fel innebär konkurs med omedelbar verkan.

Ja, med detta som erfarenhet skulle i alla fall jag vara galet försiktig vid nästa stomresning av ett hus. Så låt oss hoppas att Ädelbygg iaf i fortsättningen är galet noggranna, för att aldrig mer någonsin ens råka hamna i liknande situation igen! Men som jag skrev den 7/12-2015 så är det nog enklast att bara smita iväg från sitt ansvar och slå dövörat till när något sådant händer…för har man tur så kanske kunden låter sig blidkas…

 

Nya huset

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *