Vår polska optimist

För ett gäng år sedan, när äldsta dottern började segla ville vi ge barnen samma chans som jag hade som barn, att segla och äga sin egen optimist. Först försökte vi få fatt i min optimist:

…men den hade jag sålt till en som hade sålt den till en annan som nu sålt den till en tredje…och där slutade spåret. Om någon någonsin ser en optimist med segelnummer S12791, snälla, snälla hör av er till mig!

Optimist S12791, Vickan

Optimist S12791, Vickan

Nåja, en optimist skulle det bli…och en ganska bra sådan…samtidigt ville vi inte lägga pengarna på en superbra optimist eftersom vi inte riktigt såg att barnen skulle bli tävlingsseglare. Så vare sig 2800 kr optimisterna eller 28 000 kr optimisterna kändes som ett bra alternativ.

Valet föll på Kuba

Stolta nya optimistägare, augusti 2011

Stolta nya optimistägare, augusti 2011

Ett ganska udda val egentligen, med en ganska dyr båt med en betvivlad härkomst…eller hur skall man egentligen se på det hela!?

Optimsten blev 1:a januari 1995 en så kallad ”one design” båt, dvs att endast få båtfabrikanter runt om i världen får göra båten helt enligt samma ritningar. Kuba tillverkades under hösten 2014, dvs bara någon månad före optimisterna blev ”one design”, på en liten, liten plastfirma i polska Gdansk. (Jag vill minnas att firman nu istället för att producera optimister gör takboxar)

DSCF3719

Tyvärr har mätbrevet brunnit upp med huset så nu är Kuba inte bara en flykting från Polen utan även en papperslös sådan.

Kuba har haft tre ägare, inklusive oss…först seglades hon av en tjej i Gdynia i Polen, som tävlade mycket med båten och som bäst kom hon och Kuba 2:a i polska mästerskapen. Båten tävlades också på flera ställen runt om i Europa, bland annat i Gardasjön (allt detta går att utröna på inmätningsstämplarna för de olika tävlingarna i hennes två segel). Sedan importerades hon till Sverige av en kille i Norrköping, och det var från honom vi köpte henne.

Hon kan inte registreras i Sverige för svenska optimistförbundet, om vi inte gör en helt ny inmätning på båten då skrovet saknar den id-plåt som från 1995 är obligatorisk för optimister. Istället är id:t på skrovet i form av en plastdekal i aktern, vilket troligen fungerade alldeles utmärkt i Polen i mitten av 1990-talet. Men som uppenbarligen fungerar väldigt dåligt för svenska optimistförbundet. Vi har fått avslag på vår ansökan 2 gånger…så det är helt enkelt ett rungande nej. Och en period var vi lite lessna för det…men eftersom våra barn fortfarande inte visat intresse för tävlingssegling duger hon bra precis som hon är.

DSCF3727

 

DSCF3739

Hon har definitivt fått sina smällar genom åren (hon är ju faktiskt 22 år gammal)…och gamla riggen har gett upp. Värst var den gången då hon blev påkörd av en motorbåt och därmed klämd mellan denna och en vaxholmsbrygga så hela sargen släppte och sprack på 5 olika ställen. Det var ett knak som hette duga det! Turligt nog satt inga barn i båten när olyckan skedde och turligt nog kände maken och jag för att ägna en semestervecka åt att rädda vår optimist (det var före husbranden och husbyggets tid kan jag lova 😉 ) . Det var den veckan jag lärde maken hur man plastar…och vi hade faktiskt riktigt kul!

Så numera har vi därför uppdaterat Kuba till version 2.0 med ny rigg, nytt segel och en himla massa ny plast.

DSCF2265

DSCF2266

DSCF2273

Och denna gången skall vi inte (när barnen vuxit ur optimisten) göra misstaget att sälja båten…utan denna gången skall optimisten få vänta in en ny generation optimistseglare!

DSCF2614

Nya huset

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *